söndag 13 januari 2019

Freedom (Tomos Quadro)


Nov.-18. Nu är mopedsäsongen över för min del och mätaren visar drygt 477 mil. Den här vintern blir det inte bara en årlig service, jag ska även uppgradera lyset, byta kolv och en hel del annat smått och gott.


Nov.-18. Jag är jättenöjd med förlängningen till bänken som jag byggde, nu kan jag sitta bekvämt när jag mekar.


Nov.-18. Det första jag ska åtgärda är kickstarten. Fjädern har hoppat ur läge så kicken fjädrar inte tillbaka. Jag passar även på att byta kickstoppsgummi och kilbult i samma veva. Givetvis blir det även en rejäl rengöring innan jag skruvar tillbaka kåpan.


Nov.-18. Här har jag rengjort kåpan. Den röda och vita tejpen är för att jag ska ha koll på vart skruvarna ska sitta, då de har olika längd.


Nov.-18. Ett paket från mopeddelar.se innehållande kolvsats och olja.


Nov.-18. Köpte dessa dekorskruvar på Biltema. Jag har givetvis en plan för dem, men den kommer jag att delge senare.


Nov.-18. Ett paket från trimbutiken.se innehållande tändstift, kickstoppsgummi, kilbult och en plastkåpa.


Dec.-18. En väsentlig skillnad på kickstoppsgummin, original till höger. Nåväl, det nya passar och fyller sin funktion det också.


Dec.-18. Rent och snyggt igen.


Dec.-18. Den gamla plastkåpan gick sönder när jag demonterade den så därav fick jag lov att köpa en ny. Som vanligt när det gäller piratdelar så kan det vara lite si och så med passformen. Men efter lite filande så passade även denna till slut.


Dec.-18. Här har kåpan fått fem lager vit gummifärg, tänkte att det skulle matcha bra med fälgarna. Och vill man ha en svart kåpa igen är det bara att dra bort färgen.


Dec.-18. Kicken och kåpan på plats igen och nu fjädrar kicken tillbaka som den ska.


Dec.-18. Detta är vad jag skulle ha dekorskruvarna till, de håller numer stänkskyddet på plats.


Dec.-18. Jag tycker att det blev en rolig detalj som förhöjer utseendet ett snäpp.


Dec.-18. Den vita plastkåpan på plats.


Dec.-18. Byte av växellådsolja.


Dec.-18. Ett rengjort luftfilter. Jag tycker det är onödigt att byta det varje säsong så en rejäl rengöring duger gott enligt mig.


Dec.-18. Så är det dags att byta kolv och kolvringar. Jag börjar med att tömma tanken på bensin, man måste nämligen demontera bensinkranen för att kunna lyfta av cylindern med insugsröret på.


Dec.-18. Den gamla kolven ser jättefin ut, men jag byter ändå i förebyggande syfte.


Dec.-18.


Dec.-18. Cylindern rengjord och har fått nya pinnbultar.


Dec.-18. Den nya kolven och cylindern på plats.


Dec.-18. Även förgasaren och bensinkranen är på plats igen. Jag passade även på att byta topplockspackning.


Dec.-18. Topplocket innan rengöring.


Dec.-18. Och topplocket efter rengöring.


Dec.-18. Halva luftburken rengjord. En bit av tätningslisten saknades så jag klippte till en bit som jag kompletterade med.


Dec.-18. Topplocket på plats igen. Notera att jag har bytt till en blå bensinslang, det är detaljerna som gör det.


Dec.-18. Avgassystemet putsades upp...


Dec.-18. ...innan det monterades.


Dec.-18. Luftburk och kåpa på plats och det är dags för provstart. Hon gick igång på första kicken och gick jämt och fint på tomgången, en härlig känsla!


Dec.-18. Sadeln har fått ett rejält lager med läderbalsam.


Dec.-18. Och efter lite jobb med en trasa så blev det så här fint.


Dec.-18. Originalkolven var som jag tidigare skrev jättefin, endast lite sotig på toppen.


Dec.-18. Rengjord...


Dec.-18. ...och förpackad i en liten påse. Med nya kolvringar håller den här i många mil till.


Dec.-18. Så är det dags att skrämma upp helljuset. Här är ett vinkeljärn som jag har modifierat en aning. Det kommer att fungera som fäste för ett extraljus.


Dec.-18. Efter fem lager Zinkspray.


Dec.-18.


Dec.-18. Färdigmonterat.


Dec.-18. Jag tycker att det blev hyfsat diskret men det viktigaste är att helljuset blev otroligt mycket bättre.


Dec.-18. Extralyset är avsäkrat med 5 A. och jag har inte klippt någon originalkabel och snott ström, så allt går lätt att återställa om man vill.


Jan.-19. Kedjeskyddet såg ju allt annat än roligt ut. Sidokåpan har legat emot och skavt och gjort djupa repor.


Jan.-19. Slipat och rengjort.


Jan.-19. Efter några lager svart plastfärg.


Jan.-19. Återmonterat. Nu måste jag lösa problemet med kåpan som ligger emot så jag slipper göra om samma jobb framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar